Ax cu came

Ax cu came sau arbore cu came

Denumirea corecta a axului cu came este arbore cu came, dar in cele mai multe cazuri il intalnim sub denumirea de ax cu came. Axul cu came este o piesa componenta a ansambului de distributie, si are rolul de a comanda inchiderea si deschiderea supapelor. La unele modele de motoare axul cu came mai poate comanda pompa de ulei, pompa de combustibil, delcoul. In functie de tipul motorului axul cu came poate fi montat in partea superioara a chiulasei sau in interiorul blocului motor. Pentru a avea o rezistenta cat mai mare axul cu came este dintr-o singura bucata, dar poate fi compus si din mai multe bucati. La majoritatea motoarelor din ultimii ani axul cu came este montat in partea superioara a chiulasei. Motoarele care au supapele dispuse pe un singur rand au un singur ax cu came. La motoarele care au supapele dispuse pe doua randuri avem doua axe cu came unul pentru admisie si cel de al doilea pentru evacuare. Motoarele care au doua chiulase in general au patru axe cu came, cate doua pentru fiecare banc. Axul cu came de la un motor la altul este asemanator fiind diferit prin numarul, profilul si pozitia camelor. In general camele sunt facute dintr-o singura bucata, exceptie facand unele motoare diesel la care camele sunt piese separate care se monteaza pe axul cu came. Axul cu came este antrenat de vibrochen cu ajutorul lantului de distributie, curelei de distributie sau printr-un ansamblu de pinioane. Axul cu came trebuie sa fie aliniat perfect cu vibrochenul pentru ca motorul sa functioneze. Pentru a intelege de ce alinierea trebuie sa fie exacta o sa explicam cum functioneaza motorul in patru timpi. Pentru fiecare piston avem patru timpi: admisie, compresie, arderea urmata de destinderea pistonului si evacuare. Admisia aerului se face cu ajutorul supapelor de admisie atunci cand sunt deschise iar cele de evacuare sunt inchise, imediat dupa aceasta faza se inchid si supapele de admisie, iar pistonul incepe sa urece si comprima aerul impreuna cu combustibilul, astfel obtinand apinderea amestecului de aer cu cambustibil. Imediat dupa aprinderea amestecului de aer cu combustibil pistonul incepe sa coboare transmitand astfel energia arborelui cotit, in timp ce pistonul coboara supapele de admisie sunt inchise, iar cele de evacuare se deschid, pentru a evacua continutul. La majoritatea motoarelor axul cu came antreneza pompa de vacuum care asigura vacuum pentru servofrana, turbosuflanta, egr sau pentru alte componente care sunt actionate cu ajutorul vacuumului.

Axul cu came poate sa se rupa, iar in aceasta situatie motorul nu mai functioneaza, sau se pot tocii camele (una sau mai multe) in punctul cu care actioneaza supapa, in acesta situatie motorul functioneaza, dar functioneaza neregulat pierzand mult din putere. In aceste cazuri pentru remedierea problemei este necesar sa inlocuim axul cu came. Un nou ax cu came putem cumpara nou de la magazinele specializate, sau il putem cumpara din dezmembrari. Daca il cumparam din dezmembrari trebuie sa verificam sa nu prezinte urme de frecare si sa verificam atent fiecare cama in parte sa nu fie tocita. Operatia de schimbare a axului cu came nu este foarte dificila, dar daca o facem in regie proprie trebuie sa avem grija sa pastram alinierea cu vibrochenul. Totusi pentru aceasta operatie este mai bine sa apelam la un service auto.

Alege Marca

Formular cerere piesa(e) auto

Anunt de la o Persoana Fizica
Publica un astfel de anunt daca nu ai piesa sau piesele pe care un client ti le-a cerut.
Trebuie sa introduci numele complet!
Trebuie sa introduci un numar de telefon valid!
Trebuie sa introduci o adresa de email valida!
Trebuie sa introduci un numar de telefon valid!
Trebuie sa introduci marca!
Trebuie sa introduci modelul!
Trebuie sa introduci generatia si/sau anul de fabricatie!
Trebuie sa introduci celputin o piesa auto!